موثرترین اصول شعارهای تبلیغاتی
🌐 موثرترین اصول در طراحی شعارهای تبلیغاتی اثربخش
۱⃣ استراتژی برند درباره این صحبت می کند که شما الان در کجا قرار دارید و مهمتر اینکه، قصد رفتن به کجا را دارید. این نیازمند داشتن دیدگاهی بلندمدت و صرفنظر کردن از دیگر محدودیتهایی است که برند را بسیار محدود تعریف میکنند،می باشد. شعارهای تبلیغاتی امروز باید پذیرنده و منطبق با کسب و کار آینده باشند، چون آنها در صورت نیاز باید تغییر کنند.
۲⃣ هر شعار تبلیغاتی، ابزاری برای موقعیت یابی برند است، و آن باید برای برند به طریق روشنی تعیین موقعیت کند. یک برند میتواند از طرق مختلف موقعیت یابی شود، آن اغلب براساس ویژگیها و یا منافع برند موقعیت یابی می شود. برای مثال اگزدراین با شعار تبلیغاتی” داروی سردرد” شناخته می شود. در بازارهای بالغ یک برند ممکن است که در برابر رقبا موقعیت یابی شود، شعار تبلیغاتی شرکت آویس را در نظر بگیرید” ما الان شماره دو هستیم – تلاش می کنیم بهتر شویم. موقعیت یابی می تواند جهت فراهم آوردن اطمینان مجدد و تقویت وفاداری برند در نزد مشتریان استفاده شود. یک برند باید در بازار جایگاه روشنی داشته باشد و یک شعار تبلیغاتی باید نقاط قوت یک برند را مشخص سازد و این وظیفه نیز باید به طریقی روشن صورت گیرد.
۳⃣ علاوه بر استفاده سازگار در تبلیغات، شعارهای تبلیغاتی باید بر روی بسته بندیها و حتی مواد اولیه ای که برای تجارت از شرکت خارج می شوند، نیزباید قرار گیرد. هر وسیله که برای مرتبط کردن شعارهای تبلیغاتی با برند بکار می روند، نیز باید تصویری سازگار با برند و شعار تبلیغاتی داشته باشد.مدیران باید اطمینان حاصل کنند که شعارهای تبلیغاتی بکار گرفته شده، انعکاس دهنده نام برند می باشند و برای این منظور باید جهت تائید آن، آزمایش بازار صورت گیرد. اگر شعار تجاری منعکس دهنده نام شرکت رقیب باشد، این مسئله تبلیغاتی منفی برای همه اهداف کاربردی شرکت می باشد. یک روش واضح برای بهبود صحیح یادآوری برند، اینست که نام برند نیز در شعار تبلیغاتی آورده شود. جالب اینست که اکثر شعارهای تبلیغاتی شامل نام برند نیستند.
۴⃣ شعار تبلیغاتی را تکرار کنید: گرچه بیشتر نبردهای تبلیغاتی در یک دوره زمانی دارای چندین نوع تبلیغ می باشند، استفاده از ایده های خاص در ارتباط با تبلیغات، جهت تمایز در میان تبلیغات مختلف لازم و ضروری است. در بسیاری از مواقع تنها شعار تبلیغاتی است که می تواند از یک تبلیغ به تبلیغ دیگر سازگاری خود را حفظ کند، با تکرار کردن شعار تبلیغاتی، آنرا در حافظه پایدار کنید و این خود منجر به یک سازگاری با تصویر برند می شود. برندهایی که شعارهای تبلیغاتی سازگاری را مورد استفاده قرار می دهند، بالاترین نرخ میزان یادآوری را بدست میآورند.
۵⃣ استفاده از آهنگ های کوتاه: دلایل فراوانی مبنی بر اینکه استفاده از آهنگ های کوتاه در شعارهای تبلیغاتی باعث بهبود به خاطر سپرده شدن شعارها می شود، مخصوصاً در دوره های زمانی کوتاه. با دادن زمان کافی و نیز تکرار کردن شعارهای دارای صداهای کوتاه، ممکن است که این صداهای کوتاه باعث نشود که میزان یادآوری نسبت به سایر شعارهایی که فاقد صداهای کوتاه می باشند، افزایش یابد. در چنین مواردی استفاده از مفهومی خلاصه و سازگار برای مدت طولانی باید بکار گرفته شود. برای مثال شعار تبلیغاتی شرکت نایک”فقط انجامش بده” به برند نایک خصوصیتی را می دهد که آنرا همیشه در دسترس مشتری می بیند.
درباره سید مجتبی جباری
مربی و مدرس دوره های بازاریابی و مارکتینگ و حوزه های مشاغل خانگی نزدیک به دو دهه در کسب و کارهای تعاونی ، گروهی و فردی فعالیت داشته و دارم ، امروز تمامی تجربه هام رو به این مجله اوردم تا شما هم بتونید از این تجربه استفاده کنید.
نوشته های بیشتر از سید مجتبی جباری
دیدگاهتان را بنویسید