بیدبرگ
مصاحبه با کارآفرینی از جنس بیمه
بیدبرگ کسب و کاری جوان و نوپا و البته از تیمی با انگیزه و همیشه خندان هست. بیدبرگ کسب و کاری که در مرکز توسعه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مستقر هست.
سلام ، لطفا خودتان رو کامل معرفی کنید.
سلام ، حسین حسینی تبار هستم، مدیر اجرایی بیدبرگ. به همراه برادرم احسان و آقای سید رسول جباری کار رو در سال ۹۳ استارت زدیم.
چطوری به ذهن تان رسید که وارد این کار شوید؟ اصلا چرا مشاوره بیمه، مالیات و امور حقوقی رو انتخاب کردید؟
ایده اولیه از کاری که در حال حاضر انجام میدیم خیلی متفاوتتر بود. وقتی در مراحل ابتدایی کار،ایده اولیه به بازار ارائه میشه، نیاز به تطابق با بازار وجود داره. برای همین باید نهایت تلاش رو کرد تا نیازی که در بازار مورد تقاضا هست و همچنین از نظر بیزنسی قابل انجام هست رو پیدا کرد.
اگرچه مشاوره بیمه، مالیات و امور حقوقی ایده ای نبوده که در آغاز کار شروع کردیم، ولی تطابق هایی که در بازار داشتیم و تغییرات (pivot) که داشتیم، ما رو به این ایده رسونده.
دقیقا کار شما چیه و شما چه خدمتی به مردم ارائه می دهید؟
در حال حاضر بیدبرگ با بازدید روزانه بیش از ۷۰ هزار نفر، جزو ۵۰۰ سایت پربازدید ایران هست. بیدبرگ واسط بین مردم، وکلا و کارشناسان متخصص حوزه بیمه، مالیات و امور حقوقی هست. به این صورت که مردم می تونن مشاوره اینترنتی، تلفنی یا حضوری از متخصصین همکار بیدبرگ دریافت کنن.
میزان سرمایه اولیه شما چقدر بود؟ و میزان درآمدزایی که از این کسب و کار بعد از ۳ سال کسب کردید چطور بوده هست؟
سرمایه اولیه بصورت شخصی توسط من و برادرم به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بوده. اگرچه این سرمایه گذاری هنوز بصورت کامل برگشت سرمایه نداشته، ولی از شهریور ۹۵ درآمدها ماهانه با هزینه های ماهانه برابر و بیشتر شده و الان درآمد به نحوی هست که هم هزینه ها رو بطور کامل پوشش میده و هم من و برادرم حقوق ماهانه از بیدبرگ دریافت می کنیم.
از فعالیت ها و مقام هائی که در طی این چند سال کسب کردید، توضیحاتی بفرمائید؟
بیشتر تمرکز ما بر بازار مشتری ها (B2C) بوده و می شود گفت، اینکه جزو ۵۰۰ سایت پربازدید ایران هستیم نتیجه این تمرکزه.
در حال حاضر چه ایده ای برای ادامه کار دارید؟
تمرکز بر روی محصول فعلی، مشاوره تلفنی و حضوری بیمه، مالیات و امور حقوقی اصلی ترین برنامه مان هست.
آیا شکست خوردید؟ چگونه با مشکلات روبرو شدید و حلش کردید؟
فرهنگ شکست، بخشی از زندگی افرادی هست که کسب و کار نوپایی رو شروع می کنند. طی این چهار سال محصولات مختلفی رو توسعه و به بازار ارائه کردیم. بعضی از این محصولات مورد تقاضای بازار نبود و یا ما نتونستیم درست بازاریابی اون محصولاتو داشته باشیم که از رده خارج شدن. یکی از این محصولات بیدبرگ – دانش نامه آزاد بیمه بود که بر مبنای سایت ویکی پدیا طراحی شده بود. بدین صورت که افراد می تونستن بصورت داوطلبانه و رایگان به این دانش نامه آزاد مطالبی رو اضافه کنن. اگرچه این محصول در تئوری جالب به نظر می اومد و مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفت ولی در عمل تعداد اندکی کاربر برای اینکار داوطلب شدن که بعد از ۳ ماه از رونمایی از دانش نامه آزاد بیمه مجبور به توقف محصول فوق شدیم.
حمایت نهاد های دولتی هم داشتیند؟
از مهر ۹۴ در مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر مستقر هستیم که مبلغی وام بدون سود هم دریافت کردیم. درخواست دانش بنیان را هم به دلیل درخواست اطلاعات اضافی در فرم های دانش بنیان در حال حاضر کنسل کردیم.
شرکت و تیم شما به دنبال جذب سرمایه گذار هست یا متکی به ایده ها و برنامه ها و سرمایه های خودش در ادامه ی مسیره؟
بله. دنبال سرمایه گذار بودیم. اگرچه جمله استیو جابز که گفتن: “بهترین سرمایه گذار مشتری ها هستن” رو هم همیشه آویزه گوش مون داشتیم. به نظرم چون در ایران پول بسیار گران هست و اشخاصی که می خوان در کسب و کارهای نوپا سرمایه گذاری کنن با آلترنیتیوهای جذاب مثل بازار ملک، دلار و طلا مواجه هستن، جذب سرمایه برای کسب و کارهای نوپا همراه با سختی بیشتری هست.
البته از اونجا که یکی از مهارت ها و وظایف کارآفرین جذب سرمایه درست و مناسب برای پیشبرد کار بوده، همواره از فرصت های بررسی سرمایه گذاری استقبال کردیم تا هم تجربه خودمون در تعامل با سرمایه گذاران بالقوه بهتر بشه و هم به سرمایه گذاران بالقوه این فرصت رو داده باشیم که شرایط همکاری مون مورد بررسی قرار بگیره.
چه پیام و سخنی برای دوستانی که میخوان وارد صنعت بیمه شوند دارید؟
صنعت بیمه، صنعتی هست که در یک طرف اون شرکت های بزرگ وجود دارن. خاصیت شرکت های بزرگ عدم توجه به فرصت های نو در آن صنعت و عدم توجه به کسب و کارهای نوپا و نوظهور آن صنعت هست.
افرادی که می خوان در صنایعی کار کنن که در یک طرف آن شرکت های بزرگ هستن، باید به این نکته توجه داشته باشن که این شرکت های بزرگ براحتی به اونا فرصت همکاری نمیدن. پس بهتره مدل کسب و کارتون رو به نحوی توسعه بدین که به همکاری این شرکت های بزرگ وابسته نباشین.
اگر فکر می کنید شما هم جزو کارآفرینان موفق هستید با ما در تماس باشید .
پ . ن : عکس حسین آقا، سومین شخص از سمت راست هستن . و چون کار به شکل تیمی هست دوست داشتیم تیم رو به شما نشون بدیم .
درباره سید مجتبی جباری
مربی و مدرس دوره های بازاریابی و مارکتینگ و حوزه های مشاغل خانگی نزدیک به دو دهه در کسب و کارهای تعاونی ، گروهی و فردی فعالیت داشته و دارم ، امروز تمامی تجربه هام رو به این مجله اوردم تا شما هم بتونید از این تجربه استفاده کنید.
نوشته های بیشتر از سید مجتبی جباری
دیدگاهتان را بنویسید