استراتژی بازاریابی اشتباه
در هر جای دنیا که باشید، خواهید دید که برخی از فروشندهها از بازاریابها متنفرند و استراتژی بازاریابی را بی معنا تصور می کنند. فروشندگان اعتقاددارند که کار کردن با بازاریابان به معنای اتلاف پول است .بازاریابان نیز به فروشندگان مشکوک بوده و اغلب آنان را در فروش محصولات ، بی تجربه و کم حوصله می دانند.
اما ما باید بدانیم که شرکتهایی که به نتایج فوقالعاده در کسب سهم بازار و سود سالانه رسیدهاند به سبب ایجاد تعادل مناسب بین بازار و فروش خود به این جایگاه دست پیدا نمودهاند. فروشندگان در این سازمانها دائما در حال پولسازی هستند. اما باید در فهم تفاوت بین این دو تلاش نماییم.
چند درصد استراتژی بازاریابی اشتباه دارند؟
نتایج تحقیقات سالانه موسسه SBI بررسی و ارزیابی تعداد زیادی از واحدهای سازمانها بینالمللی میپردازد، نشان میدهد که ۷۱ درصد از استراتژیهای بازاریابی اشتباه است. به این معنا که این میزان از فروش در سطح بینالمللی تنها ناشی از ۲۹% از فعالیتهای بازاریابان می باشد.
حال تصور کنید که اگر ۸۰ درصد برنامه بازاریابی بهدرستی تدوین میشد درنتیجه چه تعداد شرکت میلیارد دلاری جدید در بازار حضور میداشتند.
فروشنده با تجربه به علت شناخت بازار، برخورد مستقیم با مشتری و نحوه جهتگیری سازمان، بدون اطلاع از نتایج اینگونه تحقیقات، اقدامات یافتن مشتری در بازار را اشتباه میداند.
توجه
با مطالعه این مطلب تصمیم نگیرید که کل عملیات برنامهریزی و اجرای برنامه فروش خود را به فروشنده و بازاریابان خود تفویض نمایید.
فروشنده حرفهای با بهرهگیری از مهارت فنی و تخصصی خویش و با مقایسه نتایج حاصل از برنامه با بازخورد دریافت شده از بازار، در مورد نقاط ضعف و مشکلات برنامه بازاریابی شکایت مینماید.
اما اگر از وی بخواهید که تدوین برنامهریزی بازاریابی را انجام دهد به علت عدم درک مناسب از وضعیت کلان شرکت و نداشتن مهارت ادراکی (سیستماتیک یا کلنگر) قادر به استخراج برنامه بازاریابی از برنامه استراتژیک سازمان نخواهد بود..بازاریابی به زبان تولید محتوا
درباره سید مجتبی جباری
مربی و مدرس دوره های بازاریابی و مارکتینگ و حوزه های مشاغل خانگی نزدیک به دو دهه در کسب و کارهای تعاونی ، گروهی و فردی فعالیت داشته و دارم ، امروز تمامی تجربه هام رو به این مجله اوردم تا شما هم بتونید از این تجربه استفاده کنید.
نوشته های بیشتر از سید مجتبی جباری
دیدگاهتان را بنویسید